תהליך הוראת סקירה ספרותית באמצעים דיגיטליים

בשנים האחרונות נכנס לחיי המורים לעברית בבתי הספר נושא חדש/ישן: סקירה ספרותית או בשמו הנוסף מיזוג טקסטים. הנושא ישן מכיוון שמיומנות המיזוג תמיד הייתה קיימת בהוראת השפה. החידוש בנושא היה הכנסתו אחר כבוד לבחינת הבגרות בכיתה יא. בשלב זה אנו, המורים, נערכנו מחדש להוראת המיזוג והשבחת תהליך ההוראה על מנת להגיע להצלחה מרבית בבחינת הבגרות.

גם למשימה זאת חיפשתי כלים דיגיטליים שיכולים לתת לי מענה גם בהוראה, גם בתהליך החשוב שיעברו התלמידים וגם בדיאלוג עם התלמיד היוצר עד לשלב פרסומו של תוצר המיזוג. הפעם בחרתי לרכז את העבודה בסביבת Google Classroom – מערכת ניהול למידה של גוגל שמאפשרת ריכוז זרם למידה באמצעות Google Drive.

תהליך הלמידה/הוראה מתמקד במיומנויות שהתלמיד רוכש אותן במשך כל שנות לימודיו בבית הספר, ובמשימה זאת כולן באות לידי ביטוי בעבודה משותפת: הבנת המשימה, תכנון הכתיבה, השמטה, הכללה והבנייה מחדש באמצעות פועלי הבעה ואזכור מקורות המידע.

שלבי העבודה

הבנת השאלה

  1. הבנת המשימה
    תחילת העיסוק שלנו בשאלת הסקירה הוקדשה להבנת המשימה. שמתי לב שלא מעט תלמידים כותבים טקסטים בנושאים אחרים מאלה שהוגדרו במשימה או שהטקסט שלהם לא לכיד ולהם משוטטים ברעיונות שהמשימה לא כיוונה אליהם.
    זאת הסיבה שבחרתי לעסוק תחילה בהבנת המשימה ובמטרה לוודא שהתלמיד קורא את כל המשימה ומצליח להגדיר לעצמו את מרכיביה.
    לטובת העניין איגדתי שבע משימות מיזוג מבחינות הבגרות האחרונות ושאלתי את אותן השאלות על כל משימה, כשהשאלות מובילות בסופו של דבר לחשיבה על התבחינים הנדרשים ועל מבנה הסקירה.
  2. התבוננות בסקירה
    אני לא יודע כמה תלמידים נתקלו בטקסט סקירה ספרותית והבינו שמדובר בסוגה זאת. אני יכול לנחש שהתלמידים אולי שמעו את המושג, אבל היה חשוב לי לבסס את ההבנה שלהם בסוגה ולעשות את ההקשר בין המשימה שלהם לסקירה ספרותית.
    בשלב הזה הכנתי לתלמידים שאלון על סקירה מוכנה. לא הצגתי בפניהם את מקורות המידע מתוך כוונה למיקוד בסקירה עצמה כטקסט עצמאי. בשאלות כיוונתי ללמידה עצמית של המושגים שעליהם אנו מדברים בסקירה: כתיבה לכידה בצמוד למטלה, חזרות מיותרות, השמטה, הכללה, הבניה מחדש, זיהוי פועלי ההבעה (אמירה), זיהוי אזכור מקורות המידע. בשלב זה הסקירה שבחרתי היא סקירה טובה שניתן ללמוד ממנה את העקרונות המרכזיים למיזוג.
  3.  היכרות עם מקורות המידע ועם משימת המיזוג
    לפני שעסקנו בסקירה עצמה התלמידים התמודדו עם שאלות הבנה על שלושה טקסטים בנושא האימוג'ים ואמוטיקונים (משימה בסביבת לשון לתיכון של מטח). את משימת המיזוג התבקשו התלמידים לנתח כפי שכבר עשו עם מגוון משימות בשלב הראשון: הבנת המשימה. באמצעות המשימה התלמיד מוודא שהוא מבין את הנושא שעליהם לכתוב עליו ואת המיקוד בנושא וכן בוחר את מבנה הסקירה המתאים ביותר למטלה (תבחינים, רצף כרונולוגי, יתרונות וחסרונות וכו).
    את השלב הזה התלמידים כבר עורכים בקובץ Google Docs בסביבת Google Classroom. הקובץ השיתופי מאפשר לי לעקוב אחר הכתיבה של התלמיד, לסייע לו
  4. הכנה לקראת כתיבה
    בשלב זה כל תלמיד נדרש לבחור את הדרך הנוחה עבורו ליצור את מפת הסקירה מתוך הטקסטים. את המפה עורכים באותו קובץ Docs. ההנחיה היא לעשות העתק-הדבק של כל המידע ממקורות המידע כפי שהוא לתוך הטבלה/המפה. לאחר מכן ליצור את ההקשרים בין הרעיונות באמצעות צבעים או חיצים. מתוך המפה נדרש התלמיד לנסח משפטים מכלילים על ההקשרים השונים שהוא מצא באמצעות המפה.
    הכנה לקראת כתיבה
  5. שלב הכתיבה וההבניה מחדש
    הגענו לשלב כתיבת המיזוג. אם התהליך עד כה נעשה ברצינו וביעילות, הרי שהתלמיד כבר מצוי בעניין ויודע מה לכתוב וכיצד לבנות את הסקירה שלו. הוא נדרש ליישם את מה שלמד בשלב ההתבוננות בסקירה (שלב 2) וליישם את עקרונות המיזוג. הכתיבה מתבצעת באותו מסמך Docs שהתלמיד ביצע בו את ההכנה לקראת הכתיבה.
  6. למידת עמיתים
    האם אתם זוכרים את ההתבוננות למידת עמיתיםבסקירה שממנו התלמיד חילץ אץ העקרונות? כעת הוא נדרש לבחון כיצד באים לידי ביטוי העקרונות האלה בתוצר מיזוג של אחד מהחברים בכיתה. אני מבקש בכיתה מתנדבים להצגת הסקירה שלהם. את הקבצים שלהם אני משתף בין חברי הכיתה באופן אקראי. כל תלמיד לומד על הסקירה מתוך תוצר של החברים. אני יוצר כמה שאלונים לסקירות המתנדבות (ראו בתמונה).
  7. למידת עמיתים – הערות מקדמות
    למידת עמיתים 2לאחר ההתבוננות בסקירה של חבר ותשומת הלב לעקרונות שכבר מוכרים, נדרש התלמיד לכתוב הערות מקדמות לחבר שאת הסקירה שלו הוא קרא.

 

למידת עמיתים 3

והתוצרים?!
הרבה יותר טובים מאלה שכתבו התלמידים לפני שהתחלנו את העבודה התהליכית. ערכתי בכיתה סקר (לצערי, לא בכלי שאני יכול להציג כאן) והתלמידים כבר אומרים בבירור שהם מבינים מהי סקירה ספרותית וגם יודעים כיצד לגשת למשימה.
ומעבר למיומנות המיזוג אני יכול לומר ש"על הדרך" התלמידים רכשו גם מיומנויות אורייניות לא מבוטלות כמו קריאת טקסט מתוך מחשב, עבודה בקובץ שיתופי ועוד.

אשמח מאוד לשמוע את דעתכם על התהליך שכתבתי כאן וגם על תהליכים שאתם מבצעים בכיתות שלכם.

מודעות פרסומת

7 מחשבות על “תהליך הוראת סקירה ספרותית באמצעים דיגיטליים

  1. אין ספק שהשימוש בכלים הדיגיטליים מותאם למאה ה-21. עם זאת, הייתי מציע להישאר גם הגישה המסורתית של השימוש במדגשים או בנייר ובעיפרון, שכן – אין להשאיר הכל בידי הטכנולוגיה.

    שני המאמרים עוסקים בפנים השונים של הטכנוטלוגיה, ואני חייב להודות שכמי שחושש מטכנולוגיה, הדרך עוד ארוכה ואני מרקגיש כ"מהגר" בסביבה הטכנולוגית.

  2. התהליך שעוברים תלמידיך הוא תהליך משמעותי. כל כך נכון להציג בתחילת הדרך דוגמאות לסקירות מיטביות, כדי שהתלמידים יכירו את המבנה והאופי של הסקירה, ומתוך ההתבוננות המעמיקה בסקירות, התלמידים יוכלו "להוציא" את המאפיינים של הסקירה באופן פעיל ואותנטי.

    1. תודה רבה, מירב
      למידה תוך התבוננות היא גם למידה אך יוצא שלעתים אנחנו מזניחים אותה.
      ייתכן שהדבר נובע מהאמונה שלנו, המורים, שעלינו ללמד פשוטו כמשמעו ושוכחים שניתן גם ללמוד גם מאחרים.

  3. תהליך ההוראה של המיזוג כפי שמוצג הוא יעיל ונכון. אני פועלת בצורה דומה. מקדישה זמן להבנת המטלה והנושא הנדרש לכתיבה תוך הדגשת רכיבי התוכן. עומדת על מבנה הסקירה המצופה. השלב שחסר לי בתהליך שהוצג ולטעמי יכול לסייע לתלמידים מתקשים הוא עבודה על רכיב תוכן אחד, עליו נדרשים התלמידים לבצע את כל שלבי הסקירה, לאחר מכן סקירה העוסקת בתוכן עצמו כולל אזכור מקורות מידע לפי המוסכמות ולבסוף לומדים ניסוח פתיחה.
    שאר השלבים המוצגים יעילים מאוד. מאפשרים חידוד והעמקה בהבנת המטלה.
    למידת עמיתים אפקטיבית מתבצעת רק לאחר שהתלמידים נחשפים למחוון. לכן, לדעתי חשוב להוסיף שלב זה וכן ללמד את התלמידים שפה מקדמת ובונה, אחרת הם עשויים לא לדעת לתת משוב מקדם ומשוב בכלל.
    מסכימה שהתוצרים טובים יותר.
    אני חושבת שיהיה נכון לפני הכל להוסיף שלב למורה לחשוף את התלמידים ל2-3 סקירות ולתת לתלמידים להוציא מאפיינים של סקירה, לשאול שאלות על דרכי מסירה, לאפשר להם למעשה, לעשות מעין פעילות חקר על מבנה הסקירה, בניית תוכנה, דרכי מסירה, בבליוגרפיה ועוד.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s